De
Tărtăria tablets
(Door Ed Vos)
Je bent bezig een poging te doen een verklaring te vinden waarom je symbolen voor je geestesoog krijgt. Temeer omdat de symbolen een belangrijk deel van je leven blijken te gaan uitmaken. Je leven als het ware leiden. De symbolen brachten me via een heel wonderlijke manier, vol van "toevalligheden",in kontakt, met mijn vriendin Lennie. Dat de symbolen ons iets kenbaar wilde maken was duidelijk. Maar wat dan? Ook wij waren destijds ongeduldig, en wilden het liefst meteen antwoord krijgen. Wie wil dat niet? We mochten leren dat geduld véél meer waarde in zich herbergt dan koste wat kost een verklaring te willen zoeken.
Voor het Nederlandse magazine "Spiegelbeeld"
schreef ik een tweetal artikelen over de symbolen: "Symbolen, een kosmische
taal" en "Symbolen de taal van het Licht". De artikelen vindt je door
hier te klikken.
ONS BEZOEK AAN DE HONGAARSE PUSZTA.
In 2002 bezochten Lennie en ik de "Hartenherberg" van Marjan Meijer, een vrouw die het aangedurft heef een "walk-about" te ondernemen, en na al haar schepen in Nederland verbrand te hebben, met onbekende bestemming gewoon vertrok en haar uiteindelijke domicilie op de Hongaarse Puszta vond, temidden van een wereldberoemd vogel-natuurgebied.
Marjan had een aantal vrienden van haar verteld dat wij onze vakantie op de
Hartenherberg zouden doorbrengen, onder andere aan Iby Duba, Een opera zangeres
die veel in het buitenland opgetreden heeft, en die ons 's morgens middels
een aubade met haar volumineuze stem wakker zong. Ze wilde ons samen met een
paar vriendinnen bezoeken. Het werd een fantastische dag.
Toen Iby aan het
einde van de dag afscheid van ons nam, kregen wij van haar een replica van het
originele amulet cadeau.
Het was een vermoeiende dag geweest! Iby heeft veel in het buitenland vertoefd, en sprak met ons in een mengeling van de Engelse en Duitse taal. Hoewel we de Engelse en Duitse taal vloeiend spreken, is het communiceren in een vreemde taal best vermoeiend, zeker wanneer in zinnen Duitse en Engelse woorden door elkaar gebruikt worden zoals Iby deed. Nietemin konden we bijzonder goed met spreken en gedachten etc. informatie uitwisselen.
Afbeelding van de replica van het amulet dat we van Iby Duba mochten ontvangen
De tekst op het amulet is geen onderdeel van het Tartaria tablet maar later toegevoegd
De vertaling er van luidt volgens onze Hongaarse vriendin Zsuza Starkey, lerares Engels als volgt:
Our Protector!
Great Woman!
May Your Guarding Two Eyes
Protect
In the Light of
Our Father Sun!
De Vertaling door Marjan Meijer van de tekst op het amulet:
Komt allen tezamen!
We zullen ieder geheim onthullen (of kennen)
We worden beschermd door de maagd Maria ook wel de grootmoeder of maria de
Moeder of de Godin genoemd
Zie alles met je eigen 2 ogen
beschermd door de
Vader van het Licht om
Het Licht in te gaan.
De Tartaria tablets zijn drie
tabletten die bij opgravingen gevonden zijn geworden in 1961 door archeoloog
Nicolae Vlassa, verbonden aan het museum van Cluj (Roemenië). Hij vond ze op een
neolitische plek in het plaatsje Tartaria (Hongaars: Alsótatárlaka) op ca 30 Km
vanaf de plaats, bekend als Alba Iulia. Het betrof 3 gegraveerde ongebakken
kleitabletten. Hij vond ze tesamen met 26 klei en stenen figuren, en een armband
gemaakt van schelpen, vergezeld van verbrande, gebroken en ontlede botten van
een volwassen vrouw. Vermoedelijk een priesteres of religieuze vrouw.
De
tabletten worden gedateerd op ca 5500 BC. Ze dragen inscripties van de
Vincasymbolen en zijn onderwerp van een memorabele controverse onder archeologen
waarvan sommigen claimen dat het de oudste vorm van schrift ter wereld zou zijn.
Vinca Symbolen
Twee van de gevonden tablets zijn rechthoekig, de
derde is rond en heeft een diameter van slechts 6 cm. Ze zijn alle drie dus
klein. De ronde en één van de rechthoekigen hebben een boorgat. Alle drie hebben
ze slechts aan één kan inscripties.
Het niet doorboorde tablet laat een
gehoornd dier zien, een niet nader te definieren figuur en een afbeelding welke
op een plant, tak of boom lijkt. De andere twee hebben over het algemeen
abstracte figuren. Het doel van gebruik bij een begravenis is onduidelijk, maar
wordt er wel gesuggereerd dat wanneer het niet lichaam van een Sjamaan of
spiritueel medium zou zijn, het van een plaatselijk gerespecteerd wijs persoon
moet zijn geweest.
Soortgelijke motieven zijn tijdens
opgravingen van aardewerk gevonden op potten etc. in Gradesnitsa in Bulgarijë en
in Vinca in Servië en andere plaatsen op de Balkan.
De Vinca symbolen zijn
bekend sinds het einde van de 19e eeuw door opgravingen bij de neolitische
plaats Turdas (Hongaars: Tordos) in Transylvanië. Tot 1918 Oostenrijks/Hongaars,
daarna Roemenië.
Aanvankelijk werden de tartaria tablets gedateerd op 2700 BC. Medewerkers van het museum van Cluj hebben de tabletten gebakken om ze te conserveren. Dit maakte datering volgens de "carbon 14 methode" onmogelijk.
De Tartaria tablets werden algemeen aangenomen te behoren tot de Vinca-Turdas cultuur door Roemeense en Sevische archeologen, die gedateerd was ca 2700 BC. Vlassa echter interpreteerde de tabletten als jacht scenes en de twee andere met tekens van een primitief schrift, gelijkend op het schrift van de vroeg Sumeriërs. Deze ontdekking kreeg veel interesse van de archeologische wereld, want het ging verder terug dan het minoïsche schrift dat tot dan de oudste taal in Europa was.
Volgend carbon onderzoek dateerde de
Tartaria tablets, en daarmee de hele Vinca cultuur veel eerder in de tijd tot
5500 BC
Hierover bestaat nogal wat tegenspraak in de archeologische wereld,
want zou het Vinca schrift als ouder aannemen dan het Soemerische schrift. Ouder
ook als de Egyptische Hieroglyfen. Het zou dus het oudste schrift ter wereld
zijn. Deze claim blijft vooralsnog controversioneel.
© Ed Vos